Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)

Acceptance of automated investment advisory: an experimental study of the relevance of trust attributes of a robo-advisor

  • The influence of trust on the adherence to investment recommendations in the context of robo-advisors is under-researched. This relationship needs to be better understood because robo-advice lacks a critical element of trust: human interaction. Theory suggests that ability, integrity, and benevolence are key factors in building trust in human advisors. Using an experimental study design, our research examines the relationship between a robo-advisor's trust attributes and the acceptance of its investment advice. The results show that trust in a robo-advisor increases the propensity to follow its recommendations. While ability and integrity are significant, benevolence is not. The study contributes to the research on technology acceptance, trust, and the adoption of technology-based recommendations by improving the understanding of the relationship between trust and the acceptance of automated investment recommendations.
  • Der Einfluss von Vertrauen auf die Befolgung von Anlageempfehlungen eines Robo-Advisors ist noch nicht ausreichend erforscht. Da einem Robo-Advisor eine entscheidende Vertrauenskompetente – die zwischenmenschliche Interaktion – fehlt, ist die Bedeutung dieser Komponente näher zu beleuchten. Die Theorie besagt, dass Kompetenz, Integrität und Wohlwollen Schlüsselfaktoren für das Vertrauen in menschliche Berater sind. Mit Hilfe eines experimentellen Designs untersucht unsere Studie die Beziehung zwischen den Vertrauensattributen eines Robo-Advisors und der Akzeptanz seiner Anlageempfehlung. Die Ergebnisse zeigen, dass das Vertrauen in einen Robo-Advisor die Bereitschaft erhöht, seinen Empfehlungen zu folgen. Während Kompetenz und Integrität statistisch signifikant sind, trifft dies auf Wohlwollen nicht zu. Die Studie leistet einen Forschungsbeitrag zu den Themenfeldern Technologieakzeptanz, Vertrauen und Befolgung technologiebasierter Empfehlungen, indem sie das Verständnis der Beziehung zwischen Vertrauen und der Akzeptanz automatisierter Anlageempfehlungen verbessert.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Author of HS ReutlingenSchütz, Tobias
DOI:https://doi.org/10.5771/0042-059X-2023-2-185
ISSN:0042-059X
eISSN:2942-318X
Publisher:Nomos Verlagsgesellschaft
Place of publication:Baden-Baden
Document Type:Journal article
Language:English
Publication year:2023
Tag:ability; benevolence; experimental study; financial services; integrity; investment advice; robo-advisory; technology acceptance; trust
Volume:77
Issue:2
Page Number:17
First Page:185
Last Page:201
PPN:Im Katalog der Hochschule Reutlingen ansehen
DDC classes:650 Management
Open access?:Nein
Licence (German):License Logo  In Copyright - Urheberrechtlich geschützt